Опис досвіду роботи

Опис досвіду роботи

Використання інтерактивних технологій
          на уроках англійської мови 
                                    
     Вступ
Сучасний стан міжнародних зв’язків України, вихід її до Європейського та світового простору зумовлюють розглядати іноземну мову як важливий засіб міжкультурного спілкування.
Програма з англійської мови чітко визначає орієнтацію на потреби учня. Таке поняття, як автономія учнів за рахунок відповідності віку та інтересам, дозволить інтенсифікувати і покращити процес викладання. Оскільки результатом навчання учнів іноземної мови є формування у них навичок та умінь користуватися мовою як засобом спілкування, ключовим тут є принцип комунікативної спрямованості, головна функція якого полягає у створенні умов комунікації, відповідного психологічного клімату. Необхідно забезпечити дуже високу позитивну мотивацію учнів, стійкий інтерес до оволодіння англійською мовою. Знання іноземних мов є важливою передумовою для особистих культурних, професійних та економічних контактів.
Мета досвіду – розглянути інтерактивні технології як одну з ефективних форм стимулювання учнів до вивчення іноземної мови. Процес оволодіння учнями іноземною мовою, на відміну від оволодіння рідною, цілеспрямований, оскільки вчитель самостійно вибудовує його за навчальним планом та реалізує під час спілкування на уроках. Навчати учнів спілкуватися іноземною мовою необхідно з перших уроків, коли у школярів ще не накопичений запас мовних засобів. Основною метою навчання іноземної мови є формування в учнів комунікативної компетенції, яка передбачає вміння використовувати іноземну мову як засіб спілкування у різноманітних сферах життя. Сьогодні у шкільну практику активно впроваджуються інтерактивні технології, які ефективно сприяють засвоєнню матеріалу, оскільки впливають на свідомість учня, на його почуття та волю, формують творчу особистість, що здатна доцільно й ефективно застосовувати набуті знання, уміння й навички у практичній діяльності в будь-якій сфері суспільного життя. Для успішного виконання завдань, що стоять перед сучасною школою, важливо створити ситуацію, за якої вчитель і учень стануть повноправними суб'єктами системи освіти, а основою навчання буде рівноправний діалог між тими, хто навчає, і тими, хто навчається [8,с.28]. У зв’язку з цим, підвищення ефективності навчання безпосередньо залежить від доцільності використання різноманітних, найбільш адекватних навчальній темі методів навчання, а також від активізації всього навчального процесу.
Проблемам застосування в навчальному процесі інтерактивних методик присвячені роботи О.Пометун, Л.Пироженко, Г.Сиротенко та ін. Інтерактивний (від англ. interaction - взаємодія) – той, що базується на взаємодії; означає наявність зворотного зв'язку між педагогом та учнями. Інтерактивне навчання – це такий вид діяльності, що передбачає взаємодію учня з навчальним середовищем, яке слугує джерелом засвоюваного ним досвіду [7, с.7].
Актуальність досвіду: формування компетентної особистості учня, як громадянина демократичного суспільства; відсутність внутрішньої мотивації учнів до вивчення іноземної мови та не цікавість навчання в школі; складність забезпечення необхідного рівня сформованості в учнів знань до предмету.
Готуючись до уроків англійської мови, я ретельно продумую кожний етап уроку, підбираючи відповідну до теми наочність, цікаві форми роботи.
На мою думку, урок не може існувати без сучасних інноваційних технологій. Тому на своїх уроках я використовую різні інтерактивні форми роботи. Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Суть інтерактивного навчання у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів.
Вже декілька років я впроваджую на своїх уроках інтерактивні технології.  На уроках іноземної мови  використовую прийоми ситуативного моделювання та опрацювання дискусійних питань, технології колективно – групового та кооперативного навчання. Звичайно, що для забезпечення практичного володіння предметом намагаюся використовувати такі, важливі, компоненти як:
- запам’ятання учнями певної кількості матеріалу, що подається в системі;
- розвиток навичок оперування мовним матеріалом;
- розвиток комунікативних вмінь;
            Я намагаюся будувати урок так, щоб максимально надати учням можливість розмовляти іноземною мовою, створити такі умови, за яких говоріння за заданою темою було б природно мотивованим, можливість висловлювати думки та обговорювати їх. Вважаю, що необхідно надавати важливого значення створенню в класі клімату взаємосприйняття, акцентування позитивного, запобігання негативному, створення почуття довіри, поваги до кожного для найновішої реалізації кожним своїх можливостей.  На уроці важливо створити атмосферу загальної релаксації і взаємної довіри. В невимушеній атмосфері учень відчуває себе вільним і рівноправним партнером, учні не повинні відчувати страх за неправильність сказаного.  Недаремно слово “інтерактив” (пер. з англійської “inter” – “взаємний”, “act” – діяти) означає взаємодіяти. Суть інтерактивного навчання і полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів. За умови використання інтерактивних технологій на уроці підвищується результативність навчання, стимулюється вивчення мови, розумова та творча активність учнів, підвищується цікавість до вивчення іноземної мови. тощо.
Дослідники теорії інтерактивного навчання стверджують, що для роботи за інтерактивними технологіями вчителеві необхідно змінити свої особисті підходи до навчання. Тому для роботи за даними технологіями вчителеві необхідна певна підготовка (дидактична, моральна) та учням, як і вчителеві, треба звикнути до них. Свою роботу вчителеві слід починати з простих інтерактивних технологій - робота в парах, малих групах - і переходити до більш складних. Коли у вчителя й учнів з'явиться досвід подібної роботи, то уроки проходитимуть набагато легше, цікавіше, а підготовка до них не забиратиме багато часу.
З групового (кооперативного) навчання на своїх уроках найбільше використовую роботу в парах, "Два - чотири - всі разом", "Карусель", роботу в малих групах, "Акваріум". Для забезпечення швидкого та ефективного включення учнів в інтерактивну діяльність пропоную їм пам'ятки, які містять опис ал­горитму діяльності (послідовний перелік дій, які вони мають здійснювати у тій чи іншій навчальній ситуації).

Тема:
Великобританія










Ажурна пилка
Домашні групи:
Great Britain, Wales, Scotland, Northern Ireland
             red      
                             green                  
blueyellow                      pink                                                                  
Експертні групи:     
                                              pink                 pink
                                                                     
                                                           pink


Незакінчені речення
London is…
Each country has its own…
Great Britain consists of …
There are many…
The highest mountain…
Робота в малих групах.
- підібрати тексти відповідно до малюнків
А  -   B -   C -   D -    E -   F  -  
Тема:
 Спорт
Два – чотири – всі разом

     Winter Sports

    Summer Sports



Карусель     ( зовніщнє коло та внутрішнє коло)                  
                            
 







Інтерв’ю                                 
1. What is your favourite sportsman?
2 .What kinds of sports are you fond of?
3. What is the main aim of sports competitions?
4. Only some of those who take part in sports activities can become champions. Why?

Під час роботи в парах можна виконувати так вправи: обговорити завдання, короткий текст; взяті інтерв'ю, визначити ставлення (думку) партнера до того чи іншого питання, твердження і т.д.; зробити критичний аналіз роботи один одного; сформулювати підсумок теми, що вивчається тощо.
З фронтальних технологій інтерактивного навчання надаю первагу таким :  "Мікрофон", незакінчені речення (поєднується з вправою "Мікрофон"), "Мозковий штурм" ,"Навчаючи - вчуся", "Дерево рішень" та ін.
Найбільш вдалими формами парної і групової роботи вважаю:
·        внутрішні (зовнішні) кола (inside/outside circles);
·        мозковий штурм (brain storm);
·        обмін думками (think-pair-share);
·        парні інтервю (pair-interviews) та інші .


Тема :
Стиль життя
Мікрофон
 Цей прийом дає можливість сказати щось швидко по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію.
Уявіть, що у вас мікрофон і ви на сцені. Послухайте прислів’я. Чи згодні ви із ним? Відповідь аргументуйте.
Н-д  :  A man is known by the company he keeps.      
A cat in gloves catches no mice.
Тема :
Я, моя сімя та мої друзі


Мозковий штурм
На дошці вивішується плакат „Правила проведення мозкової атаки".
1.    Записуй кожну ідею, яка спала тобі на думку.
2.    Придумай якнайбільше ідей.
3.    Не суди, не оцінюй жодної ідеї.
4.    Тільки записуй.
У кожного учня конверт з реченням :
     The most important qualities in a friend are ….
 Коли всі учні записали свій варіант , виймають картки із конверта і знайомляться із запропонованими ідеями.

Вивчення неправильних дієслів








Граматика
Навчаючи – вчуся
Готую картки з трьома формами неправильних дієслів, ділю учнів на групи ( пари) .  Якщо робота проходить в групах, лідер групи повинен навчити всіх учнів своєї групи і за командою по часовій стрілці переходить в іншу групу. Таким чином за 15 хвилин всі  групи учнів знайомляться зі всіма словами. Для посилення мотивації використовую оцінні листи, в які кожен лідер виставляє учаснику групи оцінку. Можна організувати таку роботу в парах, де кожен учень навчає свого сусіда. Все залежить від мети уроку, часу та можливостей класу.
Учні обирають на свій розсуд позицію. Після цього вчитель просить кожного пояснити, чому він зайняв саме цю позицію.При цьому кожен наступний учень повинен пояснювати свою позицію, приймаючи чи коректно заперечуючи аргументи свого попередника. Коли кожен висловить своє ставлення до проблеми, вчитель просить їх ще раз прочитати її і, якщо вони вважають за потрібне, якщо попередня дискусія і аргументи товаришів їх у чомусь переконали, змінити свою позицію.
І                   ІІ                         ІІІ
Кожному учневі роздаю картку з певною формою дієслова. Пропоную зайняти позицію.        

Дерево рішень - клас ділиться на 3 або 4 групи з однаковою кількістю учнів. Кожна група обговорює питання й робить записі на своєму «дереві» (аркуш ватману), потім групи міняються місцями і дописують  на деревах сусідів свої ідеї.


   Апелюючи висловлюванням Конфуція  «Скажи мне – и я забуду; покажи мне – может быть, я запомню; вовлеки меня – и я пойму», я переконана, що інтерактивний урок – це оптимальный досвід  активної співпраці вчителя та учня. Кожен вчитель повинен чітко формулювати цілі уроку та підбирати ті технології, які підвищать мотивацію, пізнавальну активність саме його класу!        
Висновок. Отже, інтерактивні методи сприяють інтенсифікації та оптимізації навчального процесу. На інтерактивних уроках учні мають змогу: - аналізувати навчальну інформацію та творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу; - формувати власну думку, правильно її висловлювати, доводити власну точку зору, аргументувати й дискутувати; - моделювати власний соціальний досвід через включення в різні життєві ситуації; - розвивати навички творчої та проектної діяльності, самостійної роботи. Використання інтерактивного навчання – не самоціль, а лише засіб для досягнення тієї атмосфери в класі, яка найкращим чином сприяє співробітництву, порозумінню і доброзичливості, дозволяє у повній мірі реалізувати особистісно орієнтоване навчання.

Бібліографічний список використаних джерел 
1.Бублій О.А. Розвиток творчих здібностей учнів /О.І. Бублій. Нива знань. 2005. -N3.с.30 - 32.
2. Волощук І. С. Методи розвитку творчих здібностей учнів молодшого
шкільного віку. - К.: Інститут педагогіки АПН України,1998 р.
3.Державна національна програма «Освіта» (Україна ХХІ ст.)  –К.: Райдуга. 1994  – с.6.
4. Литвин С. В. Система вправ для навчання писемного спілкування учнів старших класів середньої загальноосвітньої школи / С. В. Литвин // Іноземні мови. – 2001. – № 1. – С. 4-9.
5.Дівакова І. Інтерактивні технології навчання у початкових класах.
Тернопіль: Мандрівець 2008 р.
6. Досяк І.М. Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій.1-4 класах/І.М. Досяк. - К.:Вид.гр. «Основа», 2007 р.
7. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання / О. Пометун, Л. Пироженко. – К. : А.С.К., 2005. – С. 192
8. Редько В. Інтерактивні технології навчання іноземної мови / В. Редько // Рідна школа. – 2011. – № 8-9. – С. 28-36.
9.Коваль Л.В. Сучасні навчальні технології в початковій школі. -Л.В. Коваль.
-Д.: ТОВ «Юго-Восток», 2006 р.

Немає коментарів:

Дописати коментар